Slevoweby v praxi? Švindly i slevy

Nakupování na hromadných slevových serverech můžeme v dnešní době do jisté míry považovat za módu. Zákazníkům nabízejí obrovské slevy a tak chuť lidí nakupovat roste. Ruku v ruce se zájmem zákazníků stoupá i zájem obchodníků a provozovatelů. Není divu, že jich jsou už stovky a každý den jsou spouštěny další.

Slova jako „mega akce“, „časově omezená nabídka“ nebo „koupila již řada lidí“ je osvědčená psychologická metoda, kterou slevové portály využívají.

Foto: http://brandstatus.co/web-solutions/

Americký táta a české děti

Jejich zrod však nesahá daleko do minulosti. První slevové portály v České republice začaly vznikat v první polovině roku 2010. Jako první šel s „HTML na trh“ Slevomat, dvě hodiny po něm Vykupto. Nutno říci, že se nejedná o žádnou převratnou myšlenku českých tvůrců, neboť hromadné nakupování, které prodejcům umožňuje snížit ceny od 50 % až do 90 %, je založeno na americkém Grouponu, který odstartoval už v roce 2008. Jeho nespornou výhodou je, že na rozdíl od jeho českých kopií nabízí vedle služeb i zboží. V českých poměrech stále dominují právě nabídky služeb a zážitků.

Jak to funguje?

Na webových stránkách poskytovatelů jsou každý den k nalezení nové slevy s omezenou časovou platností. Jejich nabídka je široká – od gastronomie, kosmetických služeb, kultury, vzdělávání, wellness, sportu až po pobytové zájezdy – vybere si tedy téměř každý. Podmínkou pro využití slevy je však její aktivace. Ta je povolena jen v případě, že se najde minimální počet zájemců. Aktuální počet je obvykle zveřejňován přímo pod možností nákupu voucheru. V převážné většině to není žádný problém. U finančně náročnějších nabídek je někdy problém, obzvlášť jedná-li se o netradiční službu, která svým popisem nevzbuzuje pocit důvěry.

Nakupování na slevových webech je velmi jednoduché a pohodlné.

Foto: http://therunet.com/en/news/471/

Jakmile je dosažen minimální počet zájemců, stává se sleva aktivní a nakupujícím jsou prostřednictvím e-mailu rozeslány požadavky k úhradě. Ne vždy však bývá stanovena pouze minimální hranice prodaných kusů, u některých nalezneme i tu maximální. Po jejím dovršení se akce stává ukončenou. V případě, že je cena voucheru vzhledem k nabízené službě velmi výhodná, může být vyprodaná během pár hodin. Je tedy dobré pravidelně sledovat novinky, popřípadě využít služeb některých slevowebů a nové nabídky si nechat zasílat přímo do poštovní schránky. Pozor na nevyžádané e-maily, někde totiž zároveň s nákupem souhlasíte, že máte o pravidelné zasílání zájem. Nejčastěji do tří dnů od přijetí platby (bankovním převodem nebo platbou on-line) máte poukaz k dispozici.

Jak na slevě vydělávají prodejci?

V zásadě existuje dvojí cesta. Jedná se o marketingový tah, který má zvýšit povědomí o inzerentovi a zaplnit volné kapacity služby. Nabídne sice slevu 50%, která se vztahuje například na jídlo, při návštěvě si ale zákazník navíc objedná ještě pití, které je účtováno za plnou cenu, reálná sleva se tedy snižuje. Majitel voucheru tedy ve většině případů zaplatí i něco navíc, a právě o to inzerentům jde.

Ne každá sleva je skutečnou slevou. Stačí u zboží navýšit jeho původní cenu.

Foto: http://sellsletter.com/pricing-strategy/

Kreativita aneb vychytralost Čechů

Bylo by s podivem, kdyby se čeští prodejci nesnažili ze zákazníka vytřískat maximum. Napadlo vás někdy, jak může zůstat něco pro prodejce, když nabízí s tak ohromnou slevou? Nejde jen o doplňkovou objednávku k zakoupené službě, která je zmíněna výše, ale o hraní si se slovy a cenami na základě vytváření uměle vytvořených nabídek. Tento jev je pro české slevové weby typický. Nabízejí něco, co zákazník v ceníku na jejich stránkách mnohdy ani nenalezne. Jedná se o odlišnosti v gramáži, délce trvání či jiných aspektů typických pro jednotlivé nabídky. Protože jsou normálně neexistující, stávají se neoceněnými, lze je snadno předražit a následně na ně lze nabídnou obrovskou slevu.

Příkladem může být nabídka 500 g kuřecího steaku. V ceníku lze vyčíst cenu pouze za 300 g a 900 g. V popisu slevy prodejce uvede, že cena 500 g kuřecího masa je jen o něco málo menší, než  toho, co má  900 g. Může poté nabídnout velkou slevu, která naláká zákazníky ke koupi. I se slevou však prodá 500 g masa za cenu jen nepatrně nižší, než by byla v případě, že by nebyla vytvořená uměle. To by totiž měla cenu srovnatelnou s nabízenými 300 gramy a 700 gramy.

Někteří poskytovatelé posílají voucher nejenom na e-mail, ale i na mobilní telefon.

Foto: http://www.caledonianservicesuk.co.nz/gift_vouchers.htm

Další nekalou praktikou je částečné slučování dvou služeb v jednu. Ukažme si situaci na názorném příkladu. V nabídce stojí, že se jedná o peeling chodidel a masáž nohou. Uvedená původní cena je 200 Kč, prodejce po 50% slevě nabízí voucher na využití těchto služeb za 100 Kč. Opět se podívejte na ceník, zda nenabízí peeling chodidel + změkčení za 100 Kč a masáž nohou + lázeň za 100 Kč. V takovém případě by totiž reálná sleva rozhodně nedosahovala 50 %. Prodejce může uvést, že změkčení je oceněno částkou 10 Kč a lázeň také, samostatný peeling a masáž jsou po 90 Kč, proto sleva dosahuje takové výše. Jeho vyjádření nelze nijak napadnout, neboť jeho nabídka je seskládaná ze dvou druhů částečných služeb, které oceněny jsou, ovšem ta speciální, která je nabízena, tam není. Může si tedy dovolit speciální nabídku přecenit a následně zlevnit.

Na Facebooku existuje skupina, která upozorňuje na „klamavé“ nabídky, najdete ji zde. Pravidelně zveřejňuje nejasnosti týkající se cen a upozorňuje na podezřelé prodejce.

Některé slevové agregáty shromažďují slevy z více než 200 slevových portálů.

Foto: http://www.dailyworldinfo.com/which-online-business-opportunity-should-you.html

Nakupujte, ale chytře!

Na co si dát pozor, nakupujete-li přes slevové weby:

  • Pozorně pročítejte obsah slevy, její podmínky a datum platnosti. Spočítejte si, zda je sleva opravdu výhodná.
  • Přečtěte si diskuzi, která se ke slevě váže. Najdete v ní nejenom leckdy důležité dotazy potenciálních zákazníků, ale možná i příspěvky těch, kteří se napálili.
  • Podívejte se do ceníku provozovny, kam máte s poukazem namířeno. Rozmyslete si, jestli vás neodradí předražené pití.
  • Dávejte pozor na kosmetické ošetření, které je pro viditelný výsledek nutné aplikovat víckrát – při zakoupení jednoho voucheru a následného doplácení dalších ošetření ve výsledku zaplatíte možná víc, než jinde.
  • V některých zařízeních na zákazníky uplatňující vouchery pohlížejí jako na podřadné.
  • Někde stačí při uplatnění voucheru nadiktovat jeho číslo, jinde ho požadují vytištěný.

Přehlednost, prosím!

Není v silách jedince, aby každý den navštěvoval velké množství portálů. Pro tyto účely byly zřízeny více či méně kvalitní agregáty, které seskupují nabídky jednotlivých slevowebů. Ty nabízejí rozdělení nabídek podle měst, vypracovanější z nich skýtají možnost řazení podle druhu služby, výše ceny, data vypršení, velikosti slevy nebo podle počtu nakupujících. K propracovanějším z nich se řadí například Slevín, který jich seskupuje více než 230. S o něco málo méně možnostmi rozřazení a menší databází slev si stojí SlevyDnes.

Slevových agregátorů je velké množství a jsou aktualizované několikrát denně. Protože nezprostředkovávají nabídky přímo, ale pouze na ně odkazují, nenesou žádnou zodpovědnost. Je na vkusu každého, kterému z nich dá přednost.

Využíváte nabídek hromadných slev? Máte nějaké negativní zkušenosti, nebo jste vždy byli spokojeni?

Napsat komentář